Sprawozdanie z pracy z MATLANDIĄ
SPRAWOZDANIE Z PRACY
Z MATLANDIĄ
W bieżącym roku szkolnym wszyscy uczniowie PSP w Łanach z klas IV-VI mieli możliwość bezpłatnego skorzystania z dostępnego on-line programu do nauki matematyki „Matlandia”. Program ten udostępniło nam Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe. Od innych internetowych gier edukacyjnych program ten znacząco się różni, gdyż powstają w nim internetowe klasy, uczniowie mają swoje indywidualne, chronione hasłami konta, na których pracują w szkole i w domu. Nauczyciel prowadzący ma możliwość śledzenia pracy każdego ucznia. Zadania dostosowane do programu poszczególnych klas mają formę interaktywnych zagadek lub historyjek. Program uczy bawiąc, a jednocześnie oswaja uczniów z właściwym korzystaniem z Internetu.
Dużym ułatwieniem w zaprezentowaniu programu uczniom była tablica interaktywna.
Logowanie do programu było dla części dzieci czymś nowym i niełatwym. Polały się nawet łzy, że nie od razy wszystko się udawało. Ostatecznie jednak każdy z uczniów zalogował się prawidłowo i mógł pracować.
W klasie IV przygodę z Matlandią rozpoczęliśmy od powtórzenia materiału z geometrii. Część zadań wykonaliśmy na tablicy interaktywnej. Była solidna powtórka, ale i dużo śmiechu np. przy machaniu rękami przed tablicą, aby szybko wykonać polecenie kolorowania kątów.
Te same zadania oraz wiele innych uczniowie wykonywali na swoich domowych komputerach. Osoby, które nie mają w domu dostępu do Internetu, korzystały z czynnej popołudniami sali Centrum Kształcenia Na Odległość Na Wsiach, która mieści się w naszej szkole.
Po pewnym czasie nauczycielka sprawdziła ile zadań każdy z uczniów wykonał i wystawiła oceny. Matlandia to nie sprawdzian. Dziecko do każdego ćwiczenia może podchodzić wiele razy, aż dobrze je zrozumie i opanuje.
Za szybkie wykonanie zadania w Matlandii uczniowie dostają wirtualne medale i nagrody. Natalia uzbierała kilka.
Medale można było zdobywać pracując z Matlandią w szkole lub w domu. Jednak, aby zamieniły się one na „6” w dzienniku, trzeba było wykonać zadanie „na medal” w obecności nauczyciela.
W klasie V Matlandia okazała się bardzo pożyteczna do poznawania liczb ujemnych. Pojawiające się na tablicy interaktywnej kolorowe rysunki i możliwość wykazania przed klasą, że „umiem daną historyjkę rozwiązać”, mobilizowały uczniów do bacznej uwagi i myślenia.
Program Matlandia został także przedstawiony rodzicom.
Zbytnia fascynacja komputerem w dzisiejszych czasach przeszkadza wielu uczniom w nauce. To ważne, aby rodzice wiedzieli, iż nie musi tak być. Fascynacja grami komputerowymi może być wykorzystana do podnoszenia umiejętności matematycznych. Matlandia daje taką możliwość.
„Liczby naturalne i ułamki” – to dział, w którym ćwiczyła klasa VI. Wiadomo, ułamki wielu uczniom sprawiają kłopoty, jednak z Matlandią ćwiczyli chętniej.
W pracowni matematycznej jest mniej komputerów niż uczniów, dlatego jedna część klasy pracowała indywidualnie z Matlandią, a druga w tym czasie uzupełniała ćwiczenia.
Aby jedni drugim nie przeszkadzali w klasie musiała być cisza. Tylko nauczycielka krążyła od ucznia do ucznia i udzielała porad osobom, które napotkały jakiś problem.
Zagadnienia, które okazały się trudne dla wielu osób, były jeszcze raz omówione na tablicy interaktywnej.
Na pytanie „Czy w przyszłym roku szkolnym chcesz pracować z Matlandią?” wszyscy uczniowie klasy V podnieśli ręce.
Szczegółowe informacje na temat programu MATLANDIA można znaleźć na stronie www.matlandia.gwo.pl
Nauczyciel matematyki mgr Walburga Węgrzyk