Data
27 września
środa
Newsletter
Kalendarz
Program profilaktyczny
Zał. Nr 2 do Statutu
PROGRAM PROFILAKTYCZNY
„ŻYJ ZDROWO I BEZPIECZNIE”
ROK SZKOLNY 2010/2011
Ogólne cele programu profilaktycznego:
1. Promowanie zdrowego stylu życia.
Wspomaganie zdrowia fizycznego i psychicznego.
2. Bezpieczeństwo w szkole i poza szkołą.
Kontynuacja projektu „Szkoła bez przemocy”
3. Przygotowanie uczniów i rodziców do udzielania pierwszej
pomocy.
4. Promowanie postaw ekologicznych.
Cel ogólny:
Promowanie zdrowego stylu życia.
Wspomaganie zdrowia fizycznego i psychicznego.
Zadania do realizacji
|
Formy realizacji
|
Uczestnicy działań
|
1. Kształtowanie postaw dbania o higienę osobistą.
|
- pogadanki z wychowawcą,
- przeglądy czystości, prowadzone przez pielęgniarkę szkolną,
- fluoryzacja.
|
kl. I-VI
|
2. Poznanie roli zdrowego stylu życia w okresie dojrzewania.
|
- wychowanie do życia w rodzinie,
- na lekcjach przyrody.
|
kl. V-VI
|
3.Walka z hałasem.
|
- pogadanki z wychowawcą,
- lekcje muzyki, przyrody.
|
kl. I-VI
|
4. Kształtowanie nawyku aktywnego spędzania wolnego czasu.
|
- pogadanki na lekcjach wych.fizycznego, lekcjach wychowawczych i przyrody,
- wycieczki klasowe,
- ogniska,
- udział w zawodach sportowych,
- szkolne kółko sportowe,
-organizacja wyjazdów na basen.
|
kl. I-VI
|
5. Poznanie znaczenia higieny pracy umysłowej.
|
- lekcje wychowawcze na temat np. znaczenia snu, efektywne metody uczenia się, organizacja właściwego odrabiania lekcji.
|
kl. I-VI
|
6. Poznanie skutków nadmiernego opalania się.
|
- pogadanka przed wakacjami,
- lekcje przyrody.
|
kl. I-VI
|
7. Kształtowanie nawyku właściwego odżywiania się jako warunku zdrowia i prawidłowego rozwoju.
|
- lekcje środowiska, przyrody, lekcje wychowawcze,
-wydawanie mleka lub jogurtu,
- wydawanie posiłków dzieciom z rodzin najuboższych.
|
kl. I-VI
|
8. Prowadzenie profilaktyki wszawicy.
|
- pogadanka z pielęgniarką szkolną,
- lekcje przyrody,
- kontrola czystości prowadzona przez pielęgniarkę,
- pogadanka z rodzicami.
|
kl. I-VI
|
9. Zachowanie czystości w toaletach, szatniach, walka z chorobami brudnych rąk.
|
- kontrola prowadzona przez pielęgniarkę szkolną,
- lekcje przyrody,
- dyżury uczniowskie.
|
kl. I-VI
|
10. Udział w imprezach promujących zdrowie.
|
- pogadanki,
- spotkania z pielegniarką,
- gazetki ścienne na korytarzach i w klasach.
|
kl. I-VI
|
11. Kształtowanie umiejętności współdziałania w zespole, akceptacja siebie i innych.
|
- lekcje wychowania fizycznego, wychowawcze, języka polskiego,
- stosowanie aktywizujących form pracy w szkole.
|
kl. I-VI
|
12. Poznanie własnej wartości – zapoznanie z prawami ucznia, dziecka.
|
- zapoznanie z Konwencją Praw Dziecka oraz z Programem Wychowawczym Szkoły na lekcjach wychowawczych oraz zajęciach nauczania zintegrowanego.
|
kl. I-VI
|
13. Wyrabianie umiejętności kulturalnego zachowania wobec kolegów i koleżanek, osób dorosłych i niepełnosprawnych.
|
- samoocena zachowania podczas wystawiania ocen z zachowania,
- pogadanki na lekcjach wychowawczych, przyrody,
- dyżury uczniowskie.
|
kl. I-VI
|
14. Poznanie skutków palenia tytoniu, picia alkoholu, środków odurzających, dopalaczy, nadużywanie leków.
|
- pogadanki na lekcjach przyrody, wychowawczych,
- zajęcia z profilaktyki uzależnień „Siedem kroków”
|
kl. I-VI
|
15. Zagrożenia dla zdrowia wynikajace z zanieczyszczenia środowiska naturalnego.
|
- lekcje przyrody,
- pogadanki na lekcjach wychowawczych.
|
kl. I-V
|
16. Zasady bezpiecznego zachowania się wynikajace z kontaktu z roślinami trującymi oraz nieznanymi substancjami.
|
- lekcje przyrody.
|
kl. IV-VI
|
Cel ogólny:
Bezpieczeństwo w szkole i poza szkołą.
Kontynuacja projektu „Szkoła bez przemocy”.
Zadania do realizacji
|
Formy realizacji
|
Uczestnicy działań
|
1. Poznanie zasad bhp w czasie pracy i wypoczynku.
|
- spotkanie z rodzicami,
- pogadanki przeprowadzone przez wychowawców i opiekunów pracowni przedmiotowych oraz nauczycieli wych. fizycznego prowadzone na bieżąco,
- prowadzenie dyżurów uczniowskich na korytarzach,
- przypomnienie zasad bhp przed wyjazdem na wycieczki turystyczno-krajoznawcze, wycieczki przedmiotowe, rajdy,
- spotkanie z policjantem.
|
kl. I-VI
|
2. Poznanie zasad bezpiecznego posługiwania się urządzeniami elektrycznymi w gospodarstwie domowym.
|
- lekcje przyrody, techniki, informatyki,
- zajęcia nauczania zintegrowanego.
|
kl. I-VI
|
3. Prowadzenie szkoleń na kartę rowerową i przeprowadzenie egzaminu.
|
- zajęcia prowadzone przez uprawnionego nauczyciela,
- spotkanie z policjantem.
|
kl. IV
|
4. Zapewnienie bezpieczeństwa w drodze do szkoły.
|
- lekcje wychowawcze na początku roku szkolnego,
- zapewnienie opieki podczas dowozu uczniów do i ze szkoły.
|
kl. I-VI
|
5. Pedagogizacja rodziców dotycząca bezpieczeństwa dzieci podczas prac polowych.
|
- spotkanie z rodzicami w okresie wzmożonych prac polowych,
- spotkanie z policjantem.
|
kl. I-VI
|
6. Nauka właściwego zachowania się wobec propozycji nieznajomych.
|
- lekcje wychowawcze,
- spotkanie z policjantem.
|
kl. I-VI
|
7. Poznanie zasad właściwego zachowania się w sytuacji, gdy zaatakuje pies lub spotka się zwierzę zarażone wścieklizną.
|
- pogadanka na lekcjach wychowawczych i zajęciach nauczania zintegrowanego, przyrody.
|
kl. I-VI
|
8. Ważne telefony.
|
- lekcje wychowawcze, przyrody,
- informacja na gazetce ogłoszeń i gazetce SU.
|
kl. I-VI
|
9. Zorganizowanie dnia szkoły bez przemocy.
|
- konkurs plastyczny.
|
kl. I-VI
|
10. Wolontariat szkolny.
|
- pomoc w świetlicy socjoterapeutycznej.
|
kl. III-VI
|
Cel ogólny:
Przygotowanie uczniów i rodziców do udzielania pierwszej pomocy.
Zadania do realizacji
|
Formy realizacji
|
Uczestnicy działań
|
1. Pedagogizacja rodziców dotycząca udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach, np. złamania, stłuczenia, krwotoki, oparzenia, omdlenia, zatrucia..
|
- spotkanie z pielęgniarką szkolną.
|
rodzice
|
2. Zasady udzielania pierwszej pomocy w określonych sytuacjach (ukaszenia przez żmiję, kleszcze, owady, atak alergii)
|
- lekcje przyrody, techniki,
- zajęcia nauczania zintegrowanego.
|
kl. I-VI
|
3. Uświadomienie rodzicom i uczniom możliwości uzyskania pomocy psychicznej na terenie szkoły.
|
- spotkanie z koordynatorem ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
|
kl. I-VI
|
Cel ogólny:
Promowanie postaw ekologicznych.
Zadania do realizacji
|
Formy realizacji
|
Uczestnicy działań
|
1. Kształtowanie nawyku dbania o najbliższe środowisko.
|
- udział w akcji „Sprzątanie świata”.
|
kl. I-VI
|
2. Uświadomienie zagrożeń dla środowiska wynikających z niewłaściwego wykorzystania zasobów naturalnych.
|
- „Święto Ziemi”- apel,
- wystawa plakatów,
- pogadanki.
|
kl. I-VI
|
3. Kształtowanie nawyku segregowania odpadów.
|
- gazetka szkolna,
- segregowanie odpadów na terenie szkoły,
- zbiórka baterii, pustych tuszy i tonerów.
|
kl. I-III
SU
|
4. Kształtowanie nawyku oszczędzania energii.
|
- lekcje w pracowni komputerowej,
- pogadanki.
|
kl. I-VI
|
Program został zatwierdzony
uchwałą Rady Pedagogicznej
w dniu 15.09.2010r.